piątek, 16 maja 2014

Rozmowa kwalifikacyjna III - Etap 1

III rozmowa - rekrutacja na stanowisko pracownika biurowo-technicznego (październik 2013):

Etap 1. (rozmowa godzinna)

1. Proszę powiedzieć coś o sobie.
2. Dlaczego wybrała pani właśnie naszą firmę?
3. Dlaczego uważa pani, że to właśnie ją powinniśmy zatrudnić?
4. Proszę wymienić kilka swoich zalet i kilka wad. (później rekrutujący wrócił do zalet i o każda pytał co przez to rozumiem)
5. Czy jest pani kreatywna? - proszę podać przykład z dziedziny technicznej najlepiej.
6. Jak sobie pani radzi ze stresem?
7. Jakie są pani zainteresowania?
8. Jak z pani angielskim?
9. (po angielsku) W skali od 1 do 10 na ile pani ocenia swój angielski mówiony? W skali od 1 do 10 na ile ocenia pani swój angielski pisany?
In scale from 1 to 10 how would you rate your spoken english?
 In scale from 1 to 10 how would you rate your written english?
10. Gdzie pani widzi siebie za 5, 10 lat?
11. Czy woli pani pracę samodzielną czy w grupie?
12. Ile chciałaby pani zarabiać?

1. Proszę powiedzieć coś o sobie.

Zupełnie prezentacja siebie od zera, jak w teleturniejach. Nazywam się... Mieszkam w... Ukończyłam taką a taką uczelnię w tym i w tym roku.

2. Dlaczego wybrała pani właśnie naszą firmę?

Czymś się w końcu kierowałam, że spośród innych wybrałam akurat tę, żeby aplikować.
Ponieważ w tej firmie mam szansę na rozwój w dziedzinie, w której się kształciłam. Ponieważ odpowiada mi profil działalności firmy. Ponieważ podoba mi się to, że firma deklaruje dbałość o środowisko naturalne, a to jest zgodne z moimi wartościami. Ponieważ profil działalności firmy jest zgodny z moimi zainteresowaniami (jeśli tak rzeczywiście jest).

3. Dlaczego uważa pani, że to właśnie ją powinniśmy zatrudnić?

Ponieważ bardzo chcę pracować w tej firmie, szybko się uczę, nie boję się wyzwań, mam dużą motywację i chęć do pracy. Ponieważ firma zyska zaangażowanego, lojalnego pracownika, którego rozwój będzie wynikał z potrzeb firmy. Ponieważ chcę rozwijać się i działać dla budowania sukcesu firmy.

4. Proszę wymienić kilka swoich zalet i kilka wad. (później rekrutujący wrócił do zalet i o każda pytał co przez to rozumiem)

Zalety: Szczera, Dokładna, Konkretna, Kreatywna, Uczciwa,
Wady: Niepewna Siebie, Odludek,
(Są pewne cechy, które są ewidentnie moje, ale nie uważam, że wymienianie je pracodawcy jest dobrym pomysłem: Wrażliwa,  Niekonsekwentna, Idealistka, Bałaganiarz, Analityczna, Działacz, Tolerancyjna, Chłodna, Empatyczna, Marzyciel, Nie mająca celu, ...)

5. Czy jest pani kreatywna? - proszę podać przykład z dziedziny technicznej najlepiej.

Tak, jestem. Raz na studiach podczas projektu z hydrauliki zdecydowałam się nie zaglądać do tzw. gotowca i przygotować projekt zupełnie niezależnie. Mój projekt różnił się od innych tym, że w projektach innych każdy zbiornik miał swój układ odniesienia, a w moim był jeden układ odniesienia do wszystkich zbiorników. (Nie szkodzi, że byłam przedmiotem drwin i zastanawiano się czy najpierw wyleci projekt, później ja, czy najpierw ja a za mną projekt. Został oceniony na 5 punktów z 10, a to już mega-sukces na tamte warunki.)

6. Jak sobie pani radzi ze stresem?

To było dla mnie trudne pytanie, bo ze stresem sobie nie radzę! Zżera mnie! Hahahaha.
Nie pamiętam jak wybrnęłam. Pomógł rekrutujący, który powiedział, że pomaga myśl, że stresujący koszmar kiedyś się skończy.
Na teraz jak radzę sobie ze stresem? Powiedzmy tak - stres niejedno ma imię. Stresująca bywa rozmowa kwalifikacyjna, stresujący bywa deadline projektu, W niektórych sytuacjach pomaga myśl, że wszelkie katastrofy, które nam się przydarzają w naszych głowach są iluzoryczne. Nawet jeśli rozmowa kwalifikacyjna mi nie pójdzie, to przecież nie stanie się nic zagrażającego dotychczasowemu istnieniu. Od strony biologicznej nadal będę żyć i rozmowa w żaden sposób temu nie zagraża, choć wydaje się czasem czymś nie do przejścia. Deadline projektu to moim zdaniem nieco inny stres. Tu pomaga pozostanie uważnym, bycie w tzw. Tu i Teraz i nie uleganie wyobrażeniom katastrofy, jeśli coś idzie nie tak jak powinno. Tu nie ma miejsca na snucie fantazji, tylko na aktywne działanie wykorzystujące wszelkie możliwości.
Fajnie wybrnęła z tego pytania nasza koleżanka ze szkolenia. "Biorę go na klatę!" - odrzekła. :)

7. Jakie są pani zainteresowania?

Lubię fotografować naturę - ostatnio fotografowałam pajęczyny, na których osadziły się krople rosy,
Lubie czytać literaturę popularno-naukową (Dawkins, Feynman), lubię science fiction Lema i fantazję Pratchetta. Lubię wędrówki górskimi szlakami (choć szlaków, którymi wędrowałam nie umiem na tę chwilę wymienić). Lubię zajęcia twórcze, manualne - plastyczno-techniczne.
Nie wiem na ile taka odpowiedź jest tą najwyżej punktowaną, bo pewnie moje zainteresowania powinny pokrywać się z profilem działalności firmy...

8. Jak z pani angielskim?

We can speak english if you want.

9. (po angielsku) W skali od 1 do 10 na ile pani ocenia swój angielski mówiony?
W skali od 1 do 10 na ile ocenia pani swój angielski pisany?
In scale from 1 to 10 how would you rate your spoken english?
In scale from 1 to 10 how would you rate your written english?

Odpowiedziałam kolejno 8 i 7 i jak zwykle czułam, że poważnie zawyżam sobie notę. W klubie pracy zwrócono mi jednak uwagę, że nie podano mi odniesienia do skali, więc skalę mogłam przyjąć własną.

10. Gdzie pani widzi siebie za 5, 10 lat?

Oczywiście widziałam się w firmie, do której aplikowałam.
Inna odpowiedź mogłaby stać się przyczyną porażki. W trakcie jednej z moich wczesnych rozmów popełniłam ten błąd, powiedziałam, że widzę się na studiach, a później w pracy. Rekrutujący orzekł: to znaczy, że ja panią przeszkolę i zatrudnię, a pani mi za chwilę odejdzie na studia? Trochę niefartowna była ta moja odpowiedź. Nawet jeśli była zgodna z prawdą, to nie była tym, co chciał słyszeć pracodawca.

11. Czy woli pani pracę samodzielną czy w grupie?

Następne cholernie trudne dla mnie pytanie. Brać samodzielnie odpowiedzialność za wykonane czynności? Nie lubię, bo się boję. Potrzebuję się konsultować, żeby mieć pewność, że to co robię robię dobrze. Praca w grupie? Niekoniecznie, bo porównuję się niestety i często oceniam się na własną niekorzyść. Poza tym mam czasem odczucie, że pewne rzeczy zrobiłabym inaczej, a wtedy podporządkowanie się odmiennie myślącemu liderowi może być trudne. I jak tu odpowiedzieć na to pytanie?
Wolę pracować w grupie, ale być odpowiedzialna za konkretny zakres czynności. Może być?

12. Ile chciałaby pani zarabiać?

Trudne pytanie, bo nie wiem jak wycenić swoją wartość na rynku pracy, tym bardziej bez doświadczenia.
Na obecne czasy myślę, że 2000 zł to nie są jakieś kokosy. Brutto czy netto? Ważne pytanie.
Odpowiedziałam, że miło mi będzie rozmawiać o 2000, ale biorąc pod uwagę to, że jestem bez doświadczenia przyjmę propozycję zatrudniającego.


Rozmowa kwalifikacyjna II                                               Rozmowa kwalifikacyjna III - Etap 2


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz